Gyógytornász

Cselovszki Boglárka

Diplomás szakértőnk jártas a kineziológiai tape használatában, McKenzie-terapeuta és SMR henger terapeuta végzettséggel is rendelkezik. Jelenleg rehabilitációs osztályon dolgozik, ahol igen sok féle mozgásszervi problémával találkozik. Gyakorlata van a krónikus fájdalmak, a műtét előtti és utáni állapotok kezelésében, továbbá balesetből származó állapotok rehabilitációjában.

 Ha mozgásszervi panaszokkal küzd, reumatológiai eredetű fájdalmai vannak, feltétlenül forduljon szakértőnkhöz! Úgy látja, gyermekének tartásproblémái vannak, tart tőle, hogy lúdtalpas lesz – kérdezze szakértőnket! Védené az ízületeit, csökkentené az elesések kockázatát, lassítaná a csontritkulása rosszabbodását – keresse szakértőnket!


Kattintson és kérdezzen szakértőnktől Ön is! gyogytornasz@fittbekes.hu


CSELOVSZKI BOGLÁRKA TANÁCSAI


Mi a gyógytorna?

A gyógytorna az egy olyan terápiás ág, melyet a megelőzésben, a gyógyításban, valamint az utóbbi időben, a rekreációban és a rehabilitációban is egyaránt alkalmaznak. Fontos megemlíteni, hogy manapság a megelőzésre is javasolják. Ez egy konzervatív módszer, mely mozgásszervi-, belgyógyászati-, neurológiai-, reumatológiai,- traumatológiai, és egyéb betegségek megelőzését, gyógyítását célozza meg.


Az is megoldás, ha az interneten keresek gyakorlatokat vagy érdemes szakembert felkeresni?

Az interneten manapság túl sok információ található. Ha konkrét problémával rendelkezik érdemes egy szakembert felkeresni és egyénre szabott gyógytornát kérni.


Mitől alakul ki a fájdalom?

A fájdalom a szervezet egyik jelzése, azzal kapcsolatban, hogy valami nem megfelelően működik. Okozhatja egy gyulladásos reakció a szervezeten belül, sérülés, műtét miatt. Leggyakrabban az első tünet, amiért a páciens szakemberhez fordul. Tehát mindig fontos foglalkozni ezzel a tünettel, mielőtt még nagyobb problémát okozna.


Mit tegyek, ha ülő munkát végzek?

Ülő munka esetén nagyon fontos odafigyelni a helyes testtartásra. Ehhez szükség van egy megfelelő ülőhelyre. Fontos, hogy a szék megtámassza a derekat és a hátat, ezáltal segítik a gerinc helyes tartását, ne legyen túl puha, de túl kemény sem. Ha van lehetőség rá, cseréljük le a székünket egy fitt ballra (nagy torna labda). De tehetünk derékpárnát a hátunk mögé, vagy dinamikus ülőpárnát is vásárolhatunk. Fontos, hogy minimum óránként álljunk fel, mozgassuk meg végtagjainkat, végezzünk néhány tornagyakorlatot, nyújtózzunk és sétáljunk egyet.


Sokat fáj a derekam, kihez forduljak?

Érdemes először orvoshoz fordulni, hogy kivizsgálásra kerüljön a panasz oka. Ha meg van az ok, akkor utána fel kell keresni egy gyógytornászt, aki az orvosi diagnosztika és fizikális vizsgálat után a legmegfelelőbb terápiát használva segít a problémán. Kis odafigyeléssel, és a gerinckímélő életmód betartásával csökkenthetők a problémák.

Tippek:


A reumatológusom a Mc Kenzie tornát javasolta, de mi is az?

A Mc Kenzie torna lényege, hogy egyénre szabott. Csak végzett gyógytornász vagy orvos kezelhet ezzel a módszerrel. Porckorongsérv és egyéb derékfájdalmak esetén használható. A módszer lényege, hogy az első vizsgálat során pontos mozgásszervi státuszt vesz fel a terapeuta, ezáltal meg lehet keresni a fájdalom okát. Ismételt mozgásokkal meg kell keresni azt az irányt, ami a panaszokat fokozza. Majd meg kell keresni azt, ami csökkenti. Fontos, hogy a terápia során a páciens nem passzív „elszenvedője” a kezelésnek, hanem aktívan kell részt vegyen. Otthonában is végezheti azt a gyakorlatot, amely a fájdalmat mérsékli. Ezáltal dozírozhatja a saját fájdalmát, későbbiekben, ha visszatérne a probléma, tudja magát kezelni. Ezzel a módszerrel gyakran a műtét is elkerülhető.


Nagyon rossz a testtartásom, mit tegyek, hogy javuljon?

A helytelen testtartásnak számos indoka lehet. Gyerekek esetén a hirtelen növekedés, felnőtt korban egyhangú munkavégzés. Lényege, hogy a háti szakaszon lévő izmok megnyúlnak és gyengülnek, az elől lévők pedig zsugorodnak. Ha ezeket az izmokat a megfelelő helyzetbe hozzuk, és ebben a helyzetben erősítjük az izomcsoportokat, akkor a testtartás normalizálódhat. Fontos, hogy napközben is figyeljünk a tartásunkra.


A gyermekemnél a házi orvos gerincferdülést talált, mit tegyek és kihez forduljak, hogy ne romoljon az állapota?

Érdemes felkeresni egy ortopédust, röntgent készítetni a gerincről, hogy kiderüljön, mi okozza gerincferdülést. Ezek után keresni kell egy gyógytornászt, és megfelelő terápiával orvosolható a probléma. Ajánlani szokták a Schroth-terápiát is, amely kifejezetten gerincferdülés esetén javasolt.


Milyen széken érdemes hosszabb ülőmunkát végezni?

A hosszan tartó ülés egy statikus helyzet, ami nem tesz jót a gerincnek. Tehát ha tehetjük, minél gyakrabban álljunk fel, mozgassuk át magunkat, sétáljunk egyet. Ha ezt nem tudjuk megtenni, akkor válasszunk kényelmes széket, amely megtartja a derekunknál a homorulatot, megtámasztja a hátat. Ha ezekre odafigyelünk, akkor megtartjuk a gerinc helyes helyzetét, így csökkenthetjük az egyes szakaszok túlterhelődésének kockázatát. Egyes szemléletek szerint jobbat tesz a gerincnek, ha nagy labdán ülve dolgozunk.


Ha fáj a derekam, használjak medenceövet?

Sok érv és ellenérv van a medenceöv mellett és ellen. Gyakran hasznos lehet például gerinc műtét után, amikor még nem elég stabil a műtött szakasz. Erős fájdalom esetén, vagy ha nagyobb megterhelés éri a fájdalmas gerincszakaszt. Viszont, mivel van egy folyamatos támasz, ezért a hátizmoknak kevésbé kell dolgoznak, ezért tartós használata izomerő csökkenést eredményezhet. Véleményem szerint használható a medenceöv szükség esetén, de csak akkor, ha nap közben hordjuk, nap végén pedig beiktatunk egy gerinc tornát, hogy az izomerő-egyensúlyt megtartjuk.


Gyakran van nehézlégzésem, ajánlották a KS pipát. Azt szeretném kérdezni, hogy mi az, hogyan tudnám használni?

A KS pipa a sípra hasonlít legjobban. A szerkezetben van egy golyó, ami megrezegteti a légutakat, ezért a váladékot is könnyebben fel lehet köhögni. Ellenállást ad a kilégzésre, ezért a kilégző izmokat erősíti. Továbbá a légutakra nyomást ad, így azok nem tudnak összeesni. Érdemes naponta többször használni, figyeljünk arra, hogy a kilégzés hosszabb legyen, mint a belégzés, továbbá a kilégzés hosszú és lassú legyen.


Mi okozhat mély vénás trombózist? Mik a tünetei?

Ha az érfal károsodik (pl. műtét), ehhez tartós fekvés társul és az alvadási faktorok fokozottan jelen vannak, akkor egy rög alakul ki a mély vénák egyikében. A tünetei az elzáródás helyétől függ. Végtag esetén a körfogat növekszik, duzzadt, fényes és kék lesz. Ha ilyet tapasztal, azonnal forduljon orvoshoz!


Rekeszsérv műtét után mi a gyógytornász feladta?

Mint minden műtét után az első feladatok közé tartozik a légzés-és keringés javítása és az ágyból való kikelés segítése. Fontos még a mellkas mobilizálása, a nyaki-és háti gerinc izmainak erősítése. Vissza kell, erősítsük a rekeszizmot is, amit a rekeszlégzés megtanításával kezdünk, majd különböző testhelyzetekben tornagyakorlatokkal kiegészítve folytatjuk az erősítést. 3 hét után elektromosan is lehet ingerelni a rekeszt beidegző ideget is.


Hamarosan hasi műtétem lesz. Olvastam, hogy utána is érdemes tornázni. Tudna adni néhány jó tanácsot?

Az első napokban a rekesz működése reflexesen gátolttá válik, a hasfal mozgás fájdalma, ezért a légzés is csak felületes. Fontos a légző és-keringésjavító torna, rekeszizom erősítése és a hasizmok megfelelő módon történő megfeszítése és erősítése. Ha köhög, akkor szorítsa a kezét a sebre.


Visszeresek a lábaim, nagyon sokat fáj és görcsöl. Nincsenek rá tornagyakorlatok, ami enyhíti a panaszokat?

Természetesen a vénás torna segíthet a szinten tartásban, de ehhez a minden napokba is oda kell figyelni. Napközben, ha van rá lehetőség, polcoljuk fel az alsó végtagot. Használjon kompressziós harisnyát vagy fáslit. Kerülje a tartós ácsorgást, egyhangú tevékenységeket, próbálja elkerülni a túlterhelődést.


Nemrégiben mély vénás trombózisom volt. Az orvos úgy engedett haza, hogy tornázzak, de nem tudom, mit kell, tegyek. Tudna ebben segíteni nekem?

Ha szervült a trombus, akkor a légző-és keringésjavító tornával érdemes kezdeni. A 3-4. naptól naponta többszöri rövid torna ajánlott, amivel a végtagokat átmozgatjuk. Felállás csak kompressziós harisnyával történhet, figyeljünk oda, hogy hasprés ne legyen.


Évek óta diagnosztizálták nálam a Parkinsont. Mostanában észrevettem, hogy séta közben megállok, és nem tudok tovább menni, mintha egy pillanatra lefagynék. Mit tudna javasolni ez ellen?

Ennél a betegségnél sokat segít, ha járás közben számolunk, vagy bármilyen olyan dolgot csinálunk, ami ritmust ad. Tehát, ha legközelebb lefagyna járás közben, számoljon be, akkor sikerülnie kell az elindulásnak.


Kezdeti stádiumú Parkinson-kórom van. Sajnos nincs időm csoportos tornákra eljárni, próbálok itthon mozogni, de pontosan nem is tudom, mit tegyek. Volna pár tanácsa?

A betegség miatt egy rossz testtartás alakul ki. Ennek megelőzésére és kezelésére olyan gyakorlatokat érdemes csinálni, amellyel erősítjük a törzs izmait, ezáltal javítjuk a testtartást. A mozgásokat kapcsoljuk össze légző tornával, ezáltal erősítjük a légző izmokat is. Gyakoroljuk a helyzetváltoztatásokat, akadályok átlépését, felülést és leülést is. Fontos, hogy a gyakorlatok közben számoljunk, doboljunk, kopogjunk vagy akár zenére is végezhetjük, hogy a ritmus érzéket is fejlesszük.


Rheumatoid arthritisem van. Főleg a kezemen vannak deformitások, az orvosom szerint 2. stádiumban vannak. Tudom, hogy nem lehet akárhogy tornáztatni a kezem, de esetleg kaphatnék néhány tippet, ami alapján elindulhatok?

Ebben a stádiumban szerepet kap az aktív torna is, de jó a víz alatti torna is. Fontos, hogy az adott deformitásokat ne fokozzuk, kerüljük a tilos mozgásokat. Ne támaszkodjuk le a kezünkre, mindig két kézzel fogjunk meg mindent, ne szorítsuk ökölbe a kezünket! Torna közben mindig támasszuk alá a csuklót, onnan végezzünk gyakorlatokat. A fáslizással vagy sínekkel tudjuk a tehermentesítést megvalósítani.


Akut rheumatoid artritiszes gyulladás során mit tudok tenni a gyógyszeres kezelés mellé?

Nagyon fontos a nyugalomba helyezés fáslizással vagy pihentető sínekkel. Gyulladáscsökkentő krémek és a hűtés is segíthet. Az ultrahang kezelések közül a víz alatti a legjobb. Óvatos passzív mozgatással is segíthetünk.


Gyermekemnél Scheuermann-kórt diagnosztizáltak, nagyon púpos a háta. Mik a teendők, ha még nem zárult a növekedés?

A növekedés végéig tehermentesíteni kell a gerincet, legtöbbször fűzőt szoktak javasolni. Tornával a görbületeket kell korrigálni, megtanítani az önkorrekciót. A gerinc görbületeit mobilizálni, törzs izmokat erősíteni és a helyes testtartás kialakítása.


Kisfiamnak Schlatter-Osgood betegséget diagnosztizáltak. Nagyon szeret futkározni, focizni, de sajnos ez fájdalommal jár. Nincs valamilyen alternatív megoldás erre?

Mivel a betegség következtében a csontelhalási és csontfelépülési folyamat közötti egyensúly megbomlik, ezért deformitásokat okozhat. Ezért szokták javasolni a tehermentesítést, pihentetést. A fájdalom csillapítására és a duzzanat csökkentésére ki lehet próbálni a kinesio tapet, megfelelő felhelyezéssel a tüneteket csillapíthatjuk.


A térd ízület meszesedésének milyen tünetei lehetnek?

Első tünetek között szerepel a fájdalom. Továbbá tünet még a mozgáskorlátozottság, sántítás, ízületi instabilitás és a végtaghossz különbség. Utóbbi tünet inkább a csípőízületnél látványosabb.


Mi a véleménye az ízületi porcvédőkről?

Azt gondolom, hogy kezdődő stádiumban még hatékony lehet. Előrehaladottabb állapotban már kevésbé hatásosak. De sajnos még új porcot nem tudnak növeszteni vele. Inkább azt javaslom, hogy előzzük meg a porckopást!


Mi a különbség a cementes és a cement nélküli csípő protézis között?

Cementes protézist porotikus csont estén szokták betenni, hamarabb terhelhető, már 4 hét után. Cement nélküli protézist fiatalabb, nem porotikus csontba szokták beültetni. 8 hét után lehet terhelni teljesen.


Kificamodott a vállam, a kórházban visszatették és Gilchreest-kötést tettek fel. Szerencsére műteni nem kell. Mi a szerepe a kötésnek? Attól, mert fáj, muszáj hordani?

A kötés feladata a váll és könyökízület nyugalomba helyezése, könnyebb vállsérülés esetén szövetháló. A karnak a nyakon át a hátra való felfüggesztésével korlátozza a váll és könyék ízület mozgásait, ezzel segíti az ízületi tok gyógyulását. Ha a kötés nincs fenn, akkor a gyógyulás nem következik be, így újabb ficam következhet be.


Kulcscsonttörésemet műtéti úton tették helyre. A kórházban volt gyógytorna, az ott tanult gyakorlatokat folytatom itthon is. Tudna pár tanácsot mondani, amit itthon be kell tartsak?

A műtét következtében gyakran felveszünk egy védekező tartást, ami során a vállak előre esnek és a háti szakaszt görbítjük, ezért a lapockazárást, testtartás javító feladatokat végezzünk. Mozgassuk át a könyököt, csuklót és az ujjakat. Ha fájdalom lép fel, duzzanat vagy dagadás, jegeléssel csillapíthatjuk. Ha a sebgyógyulás bekövetkezett, akkor a vízi tornát javasolnám. 6 hétig tilos a támaszkodás és a súlyfogás.


Édesanyám válltörést szenvedett, nem műtötték meg. A traumatológus a Poeltchen tornát javasolta. Ez mit takar?

A gravitációt és a törzs mozgásait használjuk ki a váll passzív mozgásaihoz. A fájdalom miatt egyéb mozgást nehéz kivitelezni, ezért ezzel a megoldással tudjuk a vállízületi mozgásokat megtartani.


Hajlító ín sérülést szenvedtem. Hamarosan műtétre kerül a sor. Műtét után mire számíthatok?

3-4 hétig gipszsínt szoktak alkalmazni. Dinamikus sínezéssel tudjuk elérni a korai kontrolált mozgást. Célja, az ín letapadásának megelőzése és megőrizni az ín csúszó felszínét. A Kleinert-féle tornával aktívan nyújtjuk az ujjakat, míg a hajlítás passzívan történik.


Gyakran zsibbad a kisujjam és az alkarom kisujji felszíne. Ezt mi okozhatja?

A kéz zsibbadását idegi rendellenesség okozza.  Valahol a lefutása mentén nyomás alá kerül az ideg, ez okozza a tüneteket. Ez lehet a nyaki szakaszon, a váll és a mellkas közötti szakaszon, könyöknél és a csuklónál.  Az ideg mobilizációja segíthet a zsibbadás csökkentésében, de érdemes orvoshoz fordulni, hogy kiderüljön, hol van a probléma.


Kiknél fordulhat elő combnyaktörés?

Idős kor esetén, ha a combcsont állománya csökken. A csontritkulás miatt, egy esés is okozhat combnyaktörés. De fiatalok nagy energiájú sérülések esetén is bekövetkezhet, például autóbaleset.


Nemrég bokatörésem volt, levették a gipszet. Kell, vele tornázzak?

Természetesen igen. Fontos, hogy a kialakult mozgásbeszűküléseket oldjuk, ami elsősorban a bokát, térdet és a csípőt érinti. A fennálló izomerő eltolódást helyreállítsuk. Korrigáljuk a járást.


Járás közben úgy érzem, befelé dől a térdem, az a terület sokat szokott fájni. Mit tehetek?

Az instabilitás javítására sokat segíthet egy megfelelő térdrögzítő, kinesio tape és a torna. A tornát inkább fekvő helyzetben érdemes végezni.


Reumatoid artitsem van, érintett a vállam. Jelenleg gyulladásban van, nagyon fáj. Mit tegyek?

Míg a gyulladás el ne múlik, addig a gyógyszeres kezelés javasolt, esetleg hűtéssel kiegészítve. A mozgatás csak is óvatosan történhet, semmiképp ne akarjuk nyújtani, erőltetetni a mozgásokat.


Egy autóbaleset során eltört a combcsontom, lemezelték, azóta eltelt 1 év. Hamarosan kiveszik a lemezt, műtét után egyből terhelhetem?

Ezt mindig az operáló orvos dönti el, de fémkivétel után általában néhány nap tehermentesítést szoktak javasolni, segédeszközt érdemes használni.


Baleset során elszakadt a bokaszalagom, megműtötték. Jelenleg még gipszben van. Ilyenkor lehet valamit tenni, ha leveszik a gipszet, ne legyenek az izmai sorvadtak?

A nem begipszelt ízületeket, jelen estben a csípőt és a térdet érdemes mozgatni. Az ellenoldalt tornáztatni, mert ez is hatással van a gipszelt oldalra. Továbbá óvatosan meg lehet feszíteni a bokát áthidaló izomcsoportokat is.


Nemrégiben elkezdett fájni a térdem, mit tegyek?

Ha a tünetek nem múlnak, érdemes orvoshoz fordulni, hogy kivizsgálja a fájdalom okát. Addig is kerüljük a térízület túlterhelését, háton-, hason-, vagy oldalt fekve erősítsük a trédet mozgató izmokat, szükség esetén használjunk térdrögzítőt.


Nagyon divatos a funkcionális tréning. Tényleg olyan jó?

A gyógytornában régóta használjuk ezt a „technikát”. Röviden, azokat az izomcsoportokat erősítjük, amelyek az ízület stabilitásáért felelősek. Így ha az ízület stabil, akkor a mozgást is könnyebb elvégezni, a sérülést is megelőzhetjük ezzel.


Szeretném, ha a futball csapatomban kevesebb lenne a sérült. Tud nekem ebben segíteni?

Olyan típusú edzést kell felépíteni, ahol a statikus és a dinamikus egyensúlyt is fejlesztjük. Tehát nem csak az irányváltást kell gyakorolni, hanem bizonyos helyzetek kitartását, használhatunk dynairt vagy egyensúlyozó párnát. Ugrásokat is gyakorolhatunk, fontos a guggolás és a kitörés szabályos kivitelezése.


Sportolók esetén fontos-e a nyújtás?

Egy jól megtervezett edzésből kihagyhatatlan a nyújtás. Ezzel tudjuk megadni azt, hogy egy adott izomcsoport rugalmas maradjon. Ezzel a sérüléseket is elkerülhetjük, és az izomlázat is mérsékeljük. Fontos, hogy csak fájdalomhatárig nyújtsunk és minimum 20 másodpercig tartsuk meg.