Szociálpedagógusunk

Beréné Tamás Réka - szociál pedagógus

Szakértőnk hitelességének alapköve – a diplomáján túl –, hogy maga is háromgyermekes családanya. Szakmai tapasztalatait problémás serdülőkkel való foglalkozásokon, különböző iskolai prevenciós tevékenységek során, valamint a saját maga indította prevenciós tanácsadó irodában szerezte. Szakmai munkáját az a hitvallása határozza meg, miszerint az egészséges jövő megteremtése primer prevencióval lehetséges, melynek egyik eszköze a tanácsadás.

Ha gyermeke 0-18 éves korú, és vele kapcsolatban tanulási, mentális és szociális kérdései vannak. Ha úgy érzi, gyermeke környezete rossz hatással van csemetéjére, ha a nevelőkkel került ellentétbe – keresse szakértőnket!


Kattintson és kérdezzen szakértőnktől Ön is!  szocialpedagogus@fittbekes.hu


BERÉNÉ TAMÁS RÉKA TANÁCSAI


Gyermekem már óvodás, de nagyon rossz alvó, nehezen alszik el és gyakran felébred éjszakánként. Már sok mindent kipróbáltunk, köztünk is aludt, de semmi nem vált be. Igazából csecsemő korában is rosszul aludt. Mit tanácsol, mit tegyek, mert már ő is és mi is fáradtak vagyunk?

Az egyik leggyakoribb panasz a szülők részéről gyermekük alvászavara. Egy óvodás gyermeknek 12-13 óra alvásra van szüksége naponta, beleértve a délutáni alvást is. Fontos a gyermekek megfelelő mennyiségű és minőségű alvása, de figyelembe kell venni az egyéni igényeket, eltéréseket is. Ahogyan a felnőttek között, a gyermekek között is vannak, akiknek kisebb az alvásigénye.

Az elalvási zavaroknak is több oka lehet:

Az átmeneti alvászavarokat okozhatja a fogzás vagy más betegség is, illetve a családban történt valamilyen változás. (költözés, aláleset, betegség, óvoda kezdés…)  Ezek átbeszélése a gyermekkel idővel megszűnnek.

Az óvodáskori alvászavarok, főleg, ha tartósan fennállnak, szorongásról, félelemről is árulkodhatnak.

Nem tudom, szokott-e gyakran légúti beteg lenni a gyermek, mert pl. az orrmandula megnagyobbodása, reflux vagy allergia is okozhat alvászavarokat. Érdemes fül-orr-gégészt, gasztroenterológust felkeresni ennek kivizsgálása érdekében.

Gyermekének lehetséges, hogy krónikus alvászavara van, mellyel Budapesten a Madarász utcai Gyermekkórház Alvásambulanciája foglalkoznak. Kérhetnek beutalót háziorvosuktól és ott megfelelő szakmai kivizsgálást követően kaphatnak konkrét segítséget. Egy bent töltött éjszakai alvás műszeres vizsgálatával ki tudják zárni a szervi okokat, s amennyiben azok nincsenek szoktatási tanáccsal látják el Önöket.

Mielőtt azonban orvoshoz fordulnának, javaslom, hogy a fentieket gondolják át, napjaikat szervezzék meg gondosan, legyenek következetesek.  Használhatnak homeopátiás készítményeket vagy a népi gyógyászatban már bevált és gyermekeknél is használható  gyógynövény készítményeket is, melyeknél nem áll fenn a  hozzászokás veszélye. (Viburcol kúp, citromfű tea, mézes tej…)

Segítség lehet megtanítani a gyermeket relaxálni, elalvás előtt együtt átbeszélni az ágyban az elmúlt nap eseményeit, halk zenét, gyenge fényt kapcsolni a gyermeknek,mielőtt kijövünk szobájából.

A szülőkkel alvást és azt, hogy elalszik a szülők ágyában, majd álmában visszavisszük az övébe egyáltalán nem ajánlom. Cél az, hogy megtanítsuk egyedül, önállóan elaludni  a kisgyermeket.

Sajnos kutatási adatok bizonyítják, hogy a gyermekkori alvászavarok a felnőttkori depresszió egyik okozói. Remélem, mielőbb megoldást találnak és kipihenheti magát végre a család!


12 éves lányom nagyon sokat foglalkozik külsejével és keveset eszik, félek, hogy anorexiás lesz. Honnan ismerhető fel, hogy már nagy a baj és hova fordulhatok segítségért? Mi lehet ennek a viselkedésnek a hátterében és mit tehetek én szülőként?

Az anorexia nervosa (kóros soványság) valóban a tinédzser korban alakul ki, s az étel elutasításában, az énkép torzulásában nyilvánul meg. 12 éves korban korainak találom (15 -25 éves korban jellemző).

A már régóta népbetegségként szereplő kóros elhízástól való félelem nem ok nélküli a fiatalabb generációban és nem is baj, ha odafigyelnek magukra, étkezésükre, hiszen számos krónikus betegség kialakulását okozzák. (magasvérnyomás, cukorbetegség, daganatos betegségek, agyér katasztrófák…) Azonban ha ez már a tudatos életmódon túl mutat és kóros, akkor biztosan valamilyen lelki ok állhat az étvágytalanság mögött. Ennek kezelése már gyermekpszichológus feladata. A területileg illetékes Nevelési Tanácsadóhoz fordulhatnak ez esetben vagy pedig a gyermek ideggondozóhoz. Lelki háttere lehet ebben a korban a  kortárskapcsolat, otthoni konfliktusok, haláleset a családban…vagy éppen a kialakuló nemi identitás tudat alatti elutasítása.

A kóros soványság oka lehet:

Korai jelei:

Súlyosabb következményei lehetnek:

Egy a gyermekorvosuknál kért általános laborvizsgálat segíthet kideríteni, hogy kóros-e a soványsága, illetve alakult-e ki már valamilyen hiánybetegség. Amennyiben igen, pszichológus vagy pszichiáter támogatására lesz szükség. Lehetséges, hogy gyógyszert is írnak fel a kislánynak. Kérdéséből nem derül ki, hogy más furcsa tünetek is tapasztalhatóak-e az elmúlt időszakban. Amennyiben aluszékony, hangulata labilis, depresszió is állhat a háttérben.

Amit Ön tehet édesanyaként, hogy elnyeri bizalmát és elbeszélget vele, hogy van-e önértékelési problémája, illetve más lelki gondja.  Megpróbálhatja támogatni abban, hogy ha egészségesen szeretne élni és úgy csinos maradni, hogy változatos, roboráló és vitamindús, nem pedig felesleges kalóriákkal ellátó ételeket készít. Vásároljanak, főzzenek együtt! (barnarizs, túró, tejszín, sovány húsok, nyers zöldség, gyümölcs, magvak…)

Testsúlyunk és egészségünk azonban nem csak a táplálkozásunktól függ. Javasolnám a közös vagy a barátnőkkel történő sportolás szorgalmazását, mely energiával tölti el a kislányt és meghozhatja étvágyát is.

Összegezve tehát az első teendő az lenne, hogy kiderítsék, lelki vagy más okok állnak a háttérben és mély, bizalmas kapcsolatot igyekezzenek fenntartani hamarosan serdülő kislányukkal, hogy érezze, számíthat magukra.


Gyermekem fél a hintában, mi lehet az oka és hova fordulhatok segítségért?

A fenti tünet a gyermek idegrendszerének éretlenségére utal, de nem kell megijedniük, nem betegségről, hanem fejlődési eltérésről van szó!

A Nevelési Tanácsadó alkalmazza az ún.szenzoros integrációs terápiát, mely magatartási, érzelmi zavarok kezelésére, fennmaradt reflexek gátlására is kiváló.

Szenzoros integrációnak nevezzük azt a neurológiai folyamatot, melynek során testünk és környezetünk ingereit rendezzük. Ez az integrálás méhen belüli  (anyai stressz, rossz fekvés…) vagy a szülés során fellépő okok (oxigénhiány, fertőzés…) miatt késhet, sérülhet.

Gyermekénél a vesztibuláris rendszer (egyensúly érzék) fejlődése késik, ezért sír a gyermek hintázás közben. Azért fontos a panasz kezelése, mert ez a rendszer felelős a figyelem, a térbeli tájékozódás, a testtartás és a biztonságérzet megfelelő időben történő kialakulásáért.

Amennyiben nem érhető el Önök számára a szenzoros terápia, otthon is elvégezhetőek az alábbi gyakorlatok:

A gyakorlatokat naponta elvégezhetjük, közben énekeljük lehetőleg mindig ugyanazokat a gyermekdalokat. Ne ijedjen meg, ha a gyermek sír, a gyakorlatok kitartó, rendszeres alkalmazásával pár hét-hónap alatt a hintázást a gyermek megszereti!

A torna mellett jótékony lehet a hordozókendő használata is, melyben a gyermek önre kötve, az ön mozgása révén, imitálva a várandóság alatti állapotot, tulajdonképpen hintázik. A kendők széles választékban elérhetőek az interneten, Gyulán működik egy hordozó klub is, melyben elméleti és gyakorlati oktatást végeznek.


Gyermekem nem mászik, pedig már 8 hónapos. Mi lehet az oka és mit ajánl, hova forduljunk, mert a háziorvosunk szerint nem baj és nem tanácsol semmit.

A gyermekek mozgásfejlődési szakaszai szorosan egymásra épülnek. Minden kezdetleges reflexet a mozgás és az idegrendszer fejlődése gátol le vagy alakít át felnőttkori reflexekké.

Mozgásfejlődés szakaszai:

  1. fej emelése
  2. forgás
  3. kúszás-mászás
  4. felülés
  5. felállás, járás

Ezek a folyamatok tulajdonképpen létfontosságúak. Ha egy –egy mozgásfejlődési szakasz kimarad, fennmarad egy-egy primitív reflex, akkor a gyermek a fejlődésben elakad. Ennek legszembetűnőbb formája, ha nem mászik a gyermek és a későbbi időszakban egyensúlyzavarai miatt nehezebben tanul meg járni, biciklizni, illetve a tanulási zavarok egy része is visszavezethető rá. Az ellentétes kar-láb mozgások megtanulása az agy jobb és bal agyféltekéjének összehangolásához feltétlenül szükségesek.

Azonban nem csak a kimaradó szakaszokra kell felfigyelni, hanem arra is, hogy harmonikus-e a kialakult mozgás. mindkét irányba mozog-e a baba, minden végtagját egyformán használja-e, nem túlságosan kötött vagy laza az izomzata…)

Budapesten vannak különböző mozgásfejlesztő központok, sajnos vidéken kevés az ilyen jellegű segítség. A békéscsabai kórházban viszont Dévény Anna módszerét alkalmazva TB támogatással elérhető a segítség.  A Dévény – módszer lényege, hogy az ínak, izmok és idegvégződések speciális, látszólag egy erős masszírozáshoz hasonló technikával ingerelhetőek, melynek következtében az agy közvetlenül stimulálódik. Ezzel a speciális manuális technikával (SMT) az izom-ín-kötőszövet rendszerben kialakuló kontraktúrák, mozgásbeszűkülések kezelhetők és megszüntethetők. A szülési oxigénhiányos agykárosodásban szenvedő csecsemők eredményes kezelése mellett a baleseti sérülések utókezeléseinél, ortopédia, neurológia és reumatológia területén, gyermekeknél és felnőtteknél egyaránt kiemelkedő hatékonysággal alkalmazható. Teljes és egészséges mozgásfejlődésen segíti át a csecsemőt.

Átlagostól eltérő mozgásfejlődés esetén neurológus javaslatára kérhetik a gyógytornászoktól az állapotfelmérést, majd a pár héten, hónapon át tartós kezelést. Ők otthoni gyakorlatokat is szoktak javasolni.

Figyelmezető jelek:

A Dévény-módszer után használható segítség az ún.Ayres-terápia (Anna Jean Ayres), melyeket megkésett mozgásfejlődés mellett az alábbi esetekben ajánljuk:

Az Ayres terápia célja:

Javasolt tehát lehetőség szerint kisebb korban a Dévény Anna módszerével, később pedig Ayres terápiával segíteni a gyermek megkésett mozgásfejlődését.


Gyermekemről megállapították, hogy hiperaktív. Milyen alternatív módszerekkel segíthetek neki és könnyíthetem meg mindennapjainkat?

Kérdéséből nem derül ki, hogy a gyermek mennyi idős, és a hiperaktivitás mely tünetei jellemzőek nála, de gondolom, ha diagnosztizálták, akkor már iskoláskorú.  Az óvodás évek során felmerülő túlzott aktivitás ugye még nem elegendő kritérium a diagnózishoz; az iskolás korban a tünetek azonban már igen szembetűnőek, hiszen a gyermek nem tud a padban ülni, kitartóan figyelni az órákon. A hiperaktivitás 5-6 éves korra diagnosztizálható, a viselkedés 3 területén jelentkezhet és minimum 2 tünet tartós fennállása szükséges hozzá az alábbiak közül:

A fent leírtak alapján ismerve, hogy gyermekük mely területen kíván segítséget, javaslom :

Maga a személyiség impulzivitása nem fog megszűnni felnőtt korára sem a gyermeknek, de segíthetünk a fentiek alkalmazásával, hogy a tünetek csökkenjenek és a gyermek kezelhetőbb legyen.


Milyen nevelési technikát javasol dacos, akaratos gyermek esetén?

Sajnos egyre többet hallani, hogy a szülők, pedagógusok nem bírnak a folyton lázadó gyerekekkel. Változnak a generációk és nincsenek örökérvényű, univerzális módszerek.  A nevelés két ember közötti interakció, két ember közös munkája, egymást is formálva. Vagy hatékonyak és pozitívan formálják a szereplőket, vagy rombolnak és sérültté teszik a gyermeket, szülőt és kapcsolatukat.

Alapszabály, hogy a rossz magatartásmintát fenntartja, ha reagálunk rá, mert azzal megerősítjük a gyermekben, hogy figyelmet vív ki vele.

Kitartóan kell várnunk, amíg a gyermek lenyugszik, ebben persze segítenünk kell  neki  megértő figyelemmel, én-üzenetekkel . Ha érzi, hogy figyelünk rá, megértjük, visszább vesz a dacosságból.

Szerencsére magyar szakemberek sora áll mostanság rendelkezésünkre, előadásokat tartva országszerte, könyveket kiadva, hogy a bajban lévő szülőket támogassa és az új generációt megvédje.

Szülőként már tudom, mennyi dacosság csak tünet és kiáltás a gyermek részéről, hogy nem figyelünk rá, nem értjük őt. Az eddig generációkon átívelő tekintélyelvű vagy éppen liberális nevelési elvek kudarcai kapcsán új stratégiát kell felállítanunk, ebben segíthetnek:

A módszer szerint a hatékony nevelés 4 kritériuma:

  1. segít a gyermeknek, hogy kötődést érezzen
  2. kölcsönösen tiszteletteljes és bátorító
  3. hosszú távon hatékony
  4. fontos életvezetési és közösségi készségeket tanít

A persze vidéken kevésbé elérhető  tréningek mellett javasolnám a következő könyveket is, melyek nagy sikerrel alkalmazható tanácsokkal látnak el minket szülőket:

Úgy gondolom, ha elolvassa a fenti könyveket és párjával közösen tudják alkalmazni a tanultakat, hamarosan kezelhetőbb lesz gyermekük, ehhez azonban kitartást és türelmet kívánok! Meg fogja érni!


Férjemmel sajnos sokat dolgozunk és nincs segítségünk. Gyermekeink felső tagozatosak és gimnazisták, sokat vannak otthon egyedül. Szeretnénk nekik megbízható, tartalmas lehetőségeket kínálni tanulás után.  Mit javasol, milyen lehetőségek vannak?

Nem könnyű a mai szülőknek, mert ez a világ már nem olyan biztonságos, mint  a miénk volt.  Nem szívesen engedjük a gyerekeket egyedül közlekedni, de a Tv, internet előtt sem ülhetnek biztonsággal. Ezért jó, ha egy a szülő által ismert közösséghez tartozik és oda jár a gyermek.


Gyermekemet egyedül neveltem fel és most saját lábára szeretne állni, albérletbe költözik. Sajnos anyagi körülményeim miatt nem tudom támogatni. Segítségét kérném, hogyan juthatnék bútorokhoz?

A Családsegítő Központok, a Magyar Vöröskereszt rendszeresen fogad adományokat, szervez gyűjtéseket a rászorulóknak. Keresse fel bátran az Önökhöz legközelebb esőt és kérjen tőlük segítséget. Személyes tapasztalat, hogy segítenek a hiányzó bútorok beszerzésében és szállításában. Ruházatot , lakástextilt szintén szoktak osztani.

Az egyházak szintén felkereshetőek.


Olyan sok mese látható már a Tv-ben, de sok még számomra is félelmetes. Mit javasol, melyek azok a mesék, amik egészségesek óvodás korban és amiknek hasznuk is van? A moziban látható mesék eleve 6 éves kortól ajánlottak.

A mese mindig jelen volt az emberiség életében és gyógyító hatással bírt. Napjainkban hazai szakemberek mesegyűjteményei is elérhetőek már a könyvesboltok polcain, vagy az interneten.

Dicséretes, hogy szülőként odafigyel arra, hogy a gyermek milyen mesét hallgat vagy néz. Sajnos nagyon sok Tv mese üres mondandóval vagy helytelen értékrendet közvetítve köti le a gyermekeket. Legyen mindig következetes abban, hogy a gyermek mennyi és milyen mesét néz a Tv-ben és naponta olvasson legalább egy mesét az alábbi ajánlásokból.

Kiváló szakmai anyag Bajzáth Mária Mesepedagógiai Mesetár című gyűjteménye (2012.), melyben a szerző kitér arra is, hogy a mesének erkölcsi parancsai vannak:

Boldizsár Ildikó Mesék testvérekről testvéreknek című könyve a testvérkonfliktusok megoldásában segít. (2012.)

Kádár Annamária Mesepszichológia 1-2 című kötete az érzelmi intelligenciát fejleszti. (2013.)

„Kutatások igazolják, hogy az életben való beválásunk nem csak értelmi képességeinken múlik. Az igazi sikereket és – ami még fontosabb! – a belső harmóniát, az önmagunkkal való elégedettséget csak akkor érhetjük el, ha képesek vagyunk felismerni a magunk és mások érzelmeit, kapcsolatokat teremteni, konfliktusokat kezelni, együttműködni, segítséget kérni, vágyainkat késleltetni, kitartani… Vagyis, ha fejlett az érzelmi intelligenciánk. A mese az érzelmi intelligencia fejlesztésének legfontosabb eszköze, olyan lelki táplálék, amely életre szóló nyomokat hagy a gyermekben. Egyrészt a mesélés sajátos szituációja, bensőséges hangulata adja meg az érzelmi biztonságot, azt a nyugodt, csendes és szeretetteljes légkört, amelyben meg lehet pihenni, el lehet lazulni, a rítust, amivel le lehet zárni egy mozgalmas és eseménydús napot. Ám a kisgyerek a mesehallgatás során nemcsak a szülőre, hanem befelé is figyel, saját vágyainak megfelelő fantáziaképet alkot, ami segíti őt a nap folyamán felgyűlt belső feszültségei, negatív érzései, félelmei feldolgozásában. Adjuk hát meg neki a lehetőséget arra, hogy az égig érő fa csúcsára kis kanászként felkapaszkodhasson! Annak a gyermeknek, aki mesét hallgatva nő fel, varázspálcája a saját elméje lesz, és képzelete, érzelmi intelligenciája segíti majd a megpróbáltatások közepette.”

A második részben (4-9 éves gyermekeknek) a szülő-gyermek kapcsolat útvesztőit, azokat a “kényes” nevelési helyzeteket tisztázza a szerző,amelyekben csak a hiteles szülői jelenlét hozhat valódi megoldást. A mese ugyanis nemcsak népmesét és műmesét jelent, hanem a saját életmesénket is: azt a történetet, amelyet önmagunkról, gyökereinkről, hitvallásunkról, álmainkról és céljainkról, félelmeinkről és fájdalmainkról, kudarcainkról és győzelmeinkről mondunk el önmagunknak és a gyermekünknek.

De nem is kell messzire mennünk, mert a Magyar népmesék minden szükséges fejlesztő elvet magukba foglalnak.


Férjemmel nagyon szeretjük egymást, de mégis sok a konfliktus köztünk, amióta a gyerekek megszülettek.  Azelőtt úgy tűnt, mindenben hasonlóan gondolkodunk, most pedig semmiben nem egyezünk. Mit javasol, hogyan hangolódjunk jobban össze újra?

Családi életciklusoknak nevezzük azokat a pozitív és negatív változásokat a család életében, mely meghatározza annak működését. Ilyen a gyermekvállalás is, a testvér születése, majd a későbbiekben a gyermekek iskolába kerülése, majd kirepülése és végül a nagyszülővé válás. Sajnos ide tartozhat a haláleset, betegség vagy a válás is, mely szintén felboríthatja az addig megszokott életünket.

Egy gyermek megszületése az addig kettesben élő pár alvását, szabadidejét, mindenét meghatározza. Semmi nem fog úgy történni, mint azelőtt, de nem a gyermekhez kell nekünk igazodni, hanem őt kell beilleszteni addigi életünkbe. A gyermek nem veheti át a társ helyét sem az ágyban, sem a mindennapokban. Nagyon fontos továbbra is egymásra időt szánni, egymás igényeit kielégíteni.

Konfliktusok legnagyobb forrása lehet a gyermekek fegyelmezése, a nevelési kérdésekben való döntés, hiszen amikor Önök összeházasodtak, akkor is két külön család különböző értékrendjét kellett összehangolni. A gyermek nevelése során folyamatosan tűnnek fel értékek, szokások, melyek valószínűleg különböztek az Önök családjaiban.

Sajnos a nehezen kezelhető gyermekek esetében a legjobb szándékú, szerető családban is a szülők közti nem egyezést, vagy következetlenséget lehet fellelni.

Ajánlom az alábbi szakirodalmat, melyek nagyon jó útmutatók lehetnek:

Ranschburg Jenő: Szülők lettünk

Bagdy Emőke-Kalo Jenő-Popper Péter – Ranschburg Jenő: A család harcmező és békesziget

Ha konfliktusaik tartósak és nem rendeződnek, ajánlom, hogy keressenek fel párterápiával foglalkozó szakembert, aki hosszabb távon is segítségükre lehet. A Családsegítő Központ vagy a Nevelési Tanácsadó ingyenes lehetőség lehet.


Tinédzser gyermekem gyakran és sokat fogyaszt alkoholt, attól tartok, kábítószert is. Tervei nincsenek, nem motivált semmiben, nagyon aggódunk érte és nem tudjuk, hova fordulhatunk a megyében.

Az alkoholfüggőség és a drogfüggőség hosszabb folyamat során alakul ki, s a szertől, illetve a mennyiségtől függ, mennyire veszélyes.

A fiatalok többsége általában szociális ivó. A szülő amit ennek csökkentése érdekében tehet, ha nem engedi az éjszakában szórakozni mértéktelenül a gyermeket, esetleg lehetőséget teremt, hogy otthon fogadjon barátokat. Mindenképpen tanácsos tudni, hogy mikor, kivel, hol szórakozik a fiatal,hiszen a mobiltelefon is kevés lehet baj esetén. A szociális ivó hétköznapi munkájában teljesít, nem uralja el az alkohol életét.

A szintivás már nagyobb probléma, mert ebben az esetben meg kell igyon az illető minden nap egy adott mennyiséget, hogy jól érezze magát. Itt már biztosan áll valamilyen lelki probléma, depresszió, egyéb az ivás hátterében és már komolyabb erőfeszítést kíván a leszokás.

Azt nevezzük alkoholistának, akinek az életminősége a rendszeres alkoholfogyasztástól romlik. Nem tud a munkahelyén, iskolájában teljesíteni, kapcsolatai gyengülnek, feladatait nem végzi el…

Javaslom, hogy gondolkozzanak el, mi vezethet gyermekük kicsapongó viselkedéséhez és beszélgessenek el vele is.

A motiváció hiánya depressziót feltételezhet a háttérben, lehetséges, hogy kortárs vagy párkapcsolataiban boldogtalan a fiuk.

Gyulán működik a Pándy Kálmán Megyei Kórház Drogambulanciája, ahol járóbeteg ellátás keretén belül, ingyenesen tanácsot adnak és terápiát kezdeményeznek az itt dolgozó szakemberek.

Nem csak a drogfogyasztók, hanem hozzátartozóik, pedagógusok is segítséget kapnak, ha felkeresik az intézményt.

Szolgáltatásaik:

Békéscsabán a Pszichológiai Tanácsadó, máshol vidéken a Családsegítő Központ vagy a Nevelési Tanácsadó tud információt szolgáltatni vagy pszichológusi támogatást adni.

Már kialakult szerhasználat esetén a pszichiátriai osztályok is részt vesznek a kezelésben.

Nagyszénáson működik a Szenvedélybetegek Rehabilitációs Részlege, mely szintén megyei szinten látja el komplex rehabilitációs programját.

Ne féljen és ne szégyelljen segítséget kérni ezen intézmények, ezért működnek. Minél hamarabb kap segítséget a fiatal, annál nagyobb az esélye a gyógyulásra, a teljes, egészséges életre.


Az utóbbi időben mindenféle testi fájdalom gyötör, édesanyám elvitt kivizsgálásokra, de semmilyen szervi okot nem találtak.  Azt mondták, lelki okai vannak, de honnan tudhatom, hogy mi?

Napjainkban valóban fontos szerepet kap a diagnosztizálásban és a gyógyászatban is a betegségek mögött meghúzódó lelki okok felderítése. Gyomor-bélrendszeri és ízületi panaszok hátterében igen sokszor lelki okok állnak, s a szakorvosok nem tudnak mit kezdeni a fájdalommal, de persze a panaszok ettől függetlenül megnehezítik az ember életét, s keresni kell a megoldást. Ez általában nem könnyű, s lehet, hogy hosszabb folyamat is.  Sokan úgy vélik, hogy a gondolatnak teremtő ereje van és ezért fontos, hogy mindig pozitívan gondolkodjunk. Persze ezt a készséget is tanulnunk kell.

Át kellene gondolnod, hogy mi az ami nyomaszt, amitől kellemetlenül érzed magad! Ha megtalálod az okot, stratégiát kell felállítanod a megoldás érdekében.  Egy-egy fájdalom, lehet egy személy is, de akár egy feladat, ami nem hagy nyugodni.

Jótékony lehet a jóga, a pilates, az úszás és a futás is, hogy ellazulj.

Ha úgy érzed, rátaláltál a probléma okára, de komolyabb segítség kell annak megoldásához, beszéd meg szüleiddel, kísérjenek el pszichológushoz, aki segíteni fog abban,hogy ne provokáljanak testi tüneteket lelki gondjaid.


Az iskolában, ahova gyermekem jár drogprevenciós programot indítottak. Nem lehet, hogy éppen ez hívja fel a figyelmét a fiataloknak a drogfogyasztásra?

A prevenció jelentése megelőzés. Olyan tevékenység, melynek során az első, és legfontosabb cél a vészhelyzetek kialakulásának megakadályozása, megelőzése – ezt nevezzük elsődleges prevenciónak, s ennek lényege, hogy megfelelő gondolkodást kialakítva, a szükséges információkkal ellátva a fiatalokat felkészítsük a nemet mondásra. Ezek a programok interaktívak, tehát az oktatók is kapnak visszajelzést arról, hogy az adott közösség, korosztály mennyire veszélyeztetett.

Amikor már kialakul a fogyasztás, akkor jöhet a másodlagos prevenció, mely a további kockázatoktól óv meg, és a függőség esetén a harmadlagos, mely a szövődményektől és a társadalomból való kiszakadástól véd meg.

Sajnos a tinédzser korban a gyermekek nem elsősorban a szülőktől fogadják el az információkat, tanácsokat, így az a tapasztalat, hogy egy iskolai segítő megfelelő, bizalmas kapcsolatot alakíthat ki a diákokkal.

A gyerekek hamarabb tudnak a drogokról, mint gondolnánk, így sosem lehet elég korán elkezdeni a felvilágosítást. Ön is olvasson a témáról, legyen tájékozott, felkészült, így felismerheti a korai intő jeleket. Kérdezze gyermekét, miről volt szó az előadáson, beszéljék meg együtt is a dolgokat, ha lehet, szimpatikus lesz neki, ha tisztában van Ön is a fogalmakkal, hatásokkal.

Alapvető az is, hogy a kamasz gyerekek bizalmát meg kell tartanunk, mert az már fél siker a bajok elkerülésében.


Milyen játékokat javasol 1-3 éves kor között a gyermekeknek?

A játék nemcsak szabadidős tevékenység, hanem a gyermek személyiségének, készségeinek fejlesztésének legfontosabb eszköze.

A gyermek első éveiben a játék útján tapasztal, tanul. Ebben az életkorban kezdi képességeit felismerni, s élvezettel tekergeti, gurítja, dobálja…a játékokat. Ez a felfedezés időszaka.

Deákné Bancsó Katalin Anya taníts engem!  című könyve kiváló összegyűjtött fejlesztési feladatokat tartalmaz a szülők számára a gyermekneveléshez. Hónapokra lebontva mutat arra, hogy mely életkorban, milyen készségeket, képességeket kell kialakítanunk, s mindezt hogyan tehetjük változatosan.

Nem ajánlott elhalmozni ebben az életkorban a gyermeket játékkal,eleve még nem sok időt tud egy dologgal tölteni kitartóan. Kis kosárban hetente váltogassuk a játékokat, ügyelve a sokszínűségre. Napi kétszer ½ óra közös játék segít abban is, hogy a gyermek fokozatosan önállóan is eljátsszon.

A Tv nézést még korlátozni kell, este is fontos, hogy ne csak a Tv-ben nézzen mesét, hanem mi is olvassunk neki. Ez nem csak nyelvi fejlettségét, fantáziáját alakítja, hanem segít az elalvásban is, mint a napot lezáró közös rituálé.


Milyen játékokat javasol óvodás korú gyermekeknek?

A játék ebben a korban kiemelt szerepet kap, hiszen azon keresztül tanul a gyermek, de újraéli élményeit és azon keresztül is fejezi ki magát. Fantáziája irigylésre méltó, határtalan.

Ebben az életkorban megmaradnak a funkcionális játékok is, de megtanulja a gyermek a szabályjátékot, szívesen játszik szerepjátékokat (orvos, apa, anya, óvó néni, szerelő, boltos…) és egyre többet mozog, így fontos szerepet kapnak a mozgásfejlesztő tevékenységek is.

Érdemes figyelni és fejleszteni azokat a területeket, amikben a gyermek picit elmarad, de ne erőltessünk neki semmit.

Mivel a gyerekek többsége ebben az életkorban kerül be először másodlagos szocializációs közegbe, szükséges, hogy megtanulja az együtt játszás szabályait. (együttműködés, osztozkodás, szerepmegosztás…)

Vigyük a gyermeket gyakran szabadba, beszélgessünk vele a mesterségekről, bíztassuk a rajzolásra, igyekezzünk minden kérdésére választ adni, mert azok által okosodik.

Szerepjátékok során és a gyermekrajzokat elemezve beláthatunk a gyermek lelki világába, megfigyelhetjük és megérthetjük gondolatait, érzéseit. Közben csökken a gyermek feszültsége, szorongása is. A szabálytudat 5 éves korra alakul ki, addigra jó, ha a gyermek társasjátékot is szívesen játszik, elfogadva a szabályokat, elviselve a veszítést.

A meseolvasás továbbra is nagyon fontos szerepet kap a nevelésben. A Tv és a számítógép használata ebben az életkorban is korlátozottan javasolt, mert késleltetheti a beszédfejlődést és a szociális kapcsolatok kialakulását is.

Intő jel lehet, mely valamilyen fejlődési zavarra utal:

Beszéljen a gyermek óvónőjével, közösen fejlesszék, bátorítsák a gyermeket a játékon keresztül!


Milyen játékokat javasol 6-12 éves korban?

Az iskolába lépve a gyermek fizikai és értelmi fejlődése párhuzamosan, erőteljesen megindul. Mivel le van terhelve az agya a tanulással, nő mozgásigénye, így ebben az életszakaszban előnyben részesíti a mozgásos tevékenységet. Szaladgál, focizik, ugrál, felmászik mindenhova. Próbálgatja önmagának és környezetének határait, kezd rájönni, miben ügyes. 10 éves kor körül már kialakulhat a rendszeres, intenzív sportolás, amikor már mozgása is ügyesebb, összerendezettebb.

Ha az Ön gyermeke szereti a sportot, támogassa, adja meg a lehetőséget rá, mert az már fél egészség és fél siker a tanulásban is,ha a gyermek rendszeresen mozog.

A csapatjátékok (foci, kézi) azoknak való, akik csapatjátékosok tudnak lenni. Aki kevésbé alkalmazkodó, annak javaslom az önálló sportokat. (tenisz, íjászat, lovaglás, ping-pong, sakk)

A rajz többnyire ebben a korban már azoknak okoz inkább nagyobb örömöt, akik sportot űznek belőle, tehetségesebbek. Akik tehetik keressenek környezetükben kézműves foglalkozásokat, alkotóházakat, művészeti iskolákat, ahol a különböző technikákat elsajátíthatják, fejleszthetik önmagukat.

Ebben a korban már az is látható, ha a gyermeknek van zenei tehetsége, így érdemes odafigyelni és zeneiskolát vagy magántanárt , illetve az iskolai énekkart keresni fel.

Ha visszaemlékszünk gyerekkorunkra, mi ebben az időszakban voltunk nagy gyűjtők (bélyeg, képeslap, szalvéta kártyanaptár, poszter…) A csendesebb, visszahúzódóbb gyerekek örömmel fogadhatják, ha rávezetjük őket ilyen hobbira.

Szabadidejükben játszótér helyett kirándulni, biciklizni, úszni vigye el gyermekét, közös élmény, közös emlék marad.

A szerepjátékok után most a szabályjátékok kapnak fontos szerepet, melyek megtanítanak alkalmazkodni, versenyezni és veszíteni is. (társas, sakk)

Jó ha van a  gyermeknek otthon:

Ne feledjük, ebben az életkorban is szeret a gyermek velünk játszani, s most már mi is jobban élvezhetjük! Szakítsunk rá időt hétvégente! A számítógép, a Tv pedig kaphat helyet napjaiban, de nem órákra!


A balkezesség előnyei és hátrányai

A balkezesség hátterében genetikai és környezeti okok(szülési trauma)  is szerepelnek. Családi halmozódás szintén kimutatható.

Míg a jobbkezesek esetében a bal agyfélteke dominál (logikus gondolkodás), a balkezesek többségénél – van kivétel – a jobb agyfélteke (érzelmek, képzelőerő).

Régebben divat volt átszokatni a gyerekeket a jobb kézre,már tudjuk, hogy ez nem helyes, sőt tanulási és pszichés zavarokat is okozhat. (memóriazavar, koncentrációs zavar, térbeli tájékozódás zavara, olvasási-írászavar, beszédzavar, finommotorikus zavarok)

A balkezesség előnye:

Sajnos vannak hátrányai is, mert hajlamosabbak a negatív indulatokat erősebben kifejezni, gyakrabban alakulnak ki náluk idegrendszeri rendellenességek.

A negatívumok ellenére hangsúlyozom, sokat árthatunk, ha megpróbáljuk átszokatni a gyermeket.

Ma már vannak olyan webshopok is, ahol balkezeseknek való eszközöket lehet vásárolni, melyekkel egy balkezes könnyebben boldogul. (ceruza, olló, hegyező, vonalzó, füzet

Egy jobbkezes el sem tudja képzelni, mennyire megkönnyítik egy balkezes életét ezek az eszközök.

www.varazsbolt.hu


Babahordozás, de hogyan és miben?

A hordozás a gyermeknek ortopédiai, pszichés szempontból is előnyös, harmonikusan támogatja fejlődését, miközben szoros kapcsolatot tart fenn anya és gyermek közt!

A hordozás nem csak a babának előnyös, hanem az anyának is, mert miközben gyermekét hordozza, kezei szabadok, akár házimunkát is végezhet.

Előnyös az apának is, aki szintén hordozhatja a gyermeket.

Még olyan 10 évvel ezelőtt a kenguru hódított, már bebizonyították, hogy nem egészséges sem a babának, sem az anyának.

Ha jól hordozod babádat:

Lássuk, mik azok a szempontok, amikre ügyelnünk kell a hordozókendő megválasztása és alkalmazása során:

Hordozás lehetőségei:

A fent sorolt hordozóeszközök megrendelhetőek az interneten, de kölcsönzési lehetőségek is vannak.


Hamarosan megszülöm első gyermekemet és nagy kérdés számomra, hogy adjak-e neki cumit vagy sem?

A cumi a modernebb idők vívmánya, mellyel kiküszöbölték az anyák, hogy ne kelljen folyton mellre tenni gyermeküket, akiket addig igény szerint szoptattak.

Valóban nem alaptalan kérdés, hogy hazafelé a kórházból a szájába nyomjuk-e síró kisbabánknak a cumit, de ezen csak anyaként én is évek múlva, a 3. gyermeknél gondolkodtam el.

Vannak kisbabák, akik nem is fogadják el, vannak,akik gond nélkül leszoknak róla, de vannak,akiket még a Mikulás sem győz meg. Ők azok, akiknél gyakori szájfertőzések (szájpenész) alakulnak ki, kevesebbet, későn kezdenek beszélni, és akár fogazatuk is megsínyli (nyitott harapás)  a cumi gyakori szájban lógását. A fogászati problémák kialakulását, tévedés ne essék, az anatómiai cumik sem akadályozzák meg.

Mivel az újszülött intenzív szopási reflexszel rendelkezik, természetesen vannak helyzetek, amikor terápiás célú lehet.

A cumi használata ún. cumizavart is okozhat, ezért azoknak az édesanyáknak, akik csak mellből táplálják a gyermeküket, egyáltalán nem javasolt, ahogyan a cumisüveg sem. Ha van elegendő teje az anyának, igyekezzen mellből szoptatni és a babával kiüríttetni a  melleit.

Ha már vásárolunk cumit, azért lehetőség szerint ne latex anyagból készültet vegyünk és mindig a gyermek életkorának megfelelő legyen a  mérete.

Igyekezzünk otthon használni, mert az oviban, boltban, utcán lepotyogó cumit nem egészséges szopogatnivaló. Cseréljük gyakran őket, ügyeljünk rá, hogy ha lyukas, már ne kerüljön a  baba szájába.

Ne essünk kétségbe, ha nem találjuk, vagy nem vittük magunkkal. Mi stresszeljünk vele a gyereket, aki ezek után nem csoda, ha ahhoz  a gondolathoz szoktatja magát,hogy a cumi nélkülözhetetlen, hiszen anya folyton a szájába dugja. S ha már egy gyermek cumifüggővé válik, igencsak megkeserítheti szülei éjszakáit is.

Másik fontos tanács, hogy attól a kortól, amikor a gyermek már beszél, ne engedjük, hogy cumival a szájában tegye! Vegyük ki, kérjük, mondja el mondandóját anélkül, hiszen amúgy érthetetlen és csúnya is. Az óvodában is kérjük meg az óvó néniket, hogy lehetőség szerint csak alváshoz adják oda a cumit, mert a társakkal való kommunikációban is gátolja a gyermeket.

Statisztikai adatok bizonyítják, hogy:

Ezért azt javaslom, hogy ne azonnal, csak szükség esetén és max.  éves korig adjon gyermekének cumit!


Kisfiamnál diszlexiát állapítottak meg. Ez azt jelenti, hogy rossz képességű és nem fog tudni továbbtanulni?

A diszlexia egy speciális tanulási nehézség, azon belül is olvasási nehézség, mely genetikai vagy környezeti okok miatt alakul ki olyan gyermekeknél, akiknek intelligenciája átlagos, vagy akár átlag feletti. Ezek a gyerekek a tanulás egy vagy több területén is mutathatnak elmaradást. Megmutatkozhat elmaradás a helyesírás, beszéd területén is.

A tanulási nehézségek két csoportra oszthatóak:

A tanulási nehézségek kb. 8 éves korra vehetőek észre, amikor a gyermek már iskolába ját. Már kisebb korban is vannak rá utaló jelek. Ilyen pl. a születés körüli oxigénhiányos állapot, ha a gyermek mozgásfejlődése késik, vagy ha kimarad a mászás, de a hiperaktív viselkedés is összefügg vele.

Az olvasás fejlesztésében nem csak annak gyakorlása segíthet, hanem a mozgás, mozgásfejlesztés is, mely közvetetten a megkésett idegrendszeri fejlődést támogatja.

A Varázsbetű Programcsalád az otthoni tanulásban nyújt segítséget játékos feladatokkal.

www.varazsbetu.hu

Gyermekénél a Pedagógia Szakszolgálat figyelemmel fogja kísérni a fejlődést, alkalmanként felülvizsgálatot végeznek és jelezni fogják a szükséges teendőket. Náluk lehet érdeklődni szenzoros integrációs terápiával kapcsolatban, melyet végeznek és mely segít a tanulási zavarok kezelésben is. Ez egy játékos, mozgásos tevékenység, mely az idegrendszerre hat.

Nyugodjon meg, mert a tanulási képessége az idő múlásával, főleg, ha gondosan odafigyelnek, javulni fog. (Tanulási zavarral küzdött Andersen, Edison, Churchill, Einstein is.)


Kamasz fiammal egyre nehezebben találom a hangot, alig beszélget velem, semminek nem örül, mit javasol, hogyan próbálkozzak?

Sokszor hisszük azt, hogy szeretjük férjünket, feleségünket vagy gyermekünket és évek múlva nem értjük, mi a baj, miért válunk el, miért kallódik el gyermekünk.

Ennek egyik oka, hogy nem ismerjük egymás szeretetnyelvét és nem úgy szeretjük a másikat, ahogyan kellene.

Minden embernek van egy szeretettankja és csak akkor boldog, ha az tele van. Úgy tölthetjük fel szeretteink szeretettankját, ha az ő szeretetnyelvén közeledünk hozzá. Ez az érzelmi tank erőforrás mindannyiunk számára.

Mivel kell feltöltenünk ezt a tankot? Feltétel nélküli szeretettel! A gyermeknek éreznie kell, hogy önmagáért szeretjük, olyannak, amilyen, nem pedig azért, amit tesz. Természetesen jutalmazni,büntetni kell a gyermek tetteit, de a nevelés akkor lesz hatékony, ha ismerjük saját gyermekünk szeretetnyelvét.

Sajnos modern világunkban egyre kevesebb idő jut magunkra, egymásra, s sok szülő azt hiszi, ha gyermekét elhalmozza ajándékokkal, játékokkal, mindennel, amire szüksége lehet, akkor már érezheti szeretetünket, pótolhatjuk, hogy nem vagyunk vele annyit. Ez azonban nem igaz, mert egy gyermeknek, akinek a minőségi idő pl. a szeretetnyelve, nem lesz boldog a világ minden kicsével sem.

Szeretetnyelvek:

Javaslom a szerző könyvét elolvasni, felismerni,melyik gyermeke szeretetnyelve és azon keresztül közeledni hozzá. Meg fogja hálálni a gyermek.

Gary Chapman – Ross Campbell: Gyermekekre hangolva (A gyerekek öt szeretetnyelve)


Gyermekeink elvesztették nagymamájukat. Ez az első gyász amit igazán megélnek. Sokat sírnak és magukat is vádolják, aggódom értük, mit tanácsol?

A gyász minden ember életében egy nehéz folyamat, amit még a felnőttek sem tudnak mindig megfelelően lereagálni, átélni és évekig hordozzák veszteségüket.

Meg kell tanulnia mindenkinek elengedni embert, eseményt, életszakaszt, tárgyakat egyaránt.

Egy gyermek halállal kapcsolatos fantáziái itt átértékelődnek, mert az elvesztett személy napok, hetek, hónapok múlva sem tér vissza, nem látjuk őt többé.

Más lehet a gyász feldolgozása vallásos és nem vallásos családokban is.

Mindenesetre elmondható, hogy a családban egy szeretett személy elvesztését nem szabad tabuként kezelni.  A felnőtt szerepe a feldolgozásban a gyermek szemszögéből igen jelentős, hiszen tele van kérdéssel , fantáziálással.  Az a „jó”, ha látjuk, hogy fáj neki.

7 éves korig a halál a gyermek számára visszafordítható. Úgy gondolja, a felnőttek erről, mint mindenről maguk dönthetnek. Személyes sérelemként élheti meg, úgy érezheti, hogy cserbenhagyta vagy bünteti az elhunyt azzal, hogy nem tér vissza. Fontos feladat ebben a korban, hogy oldjuk a kialakuló bűntudatot a gyermekben.

8-9 éves korra már a gyermekek általában tisztában vannak azzal, hogy a halál visszafordíthatatlan, ennek ellenére ugyanúgy nehéz megküzdeniük a szeretett nagyszülő hiányával, így szorongásos tüneteket vehetünk észre.

10 éves kortól a halálfélelem az élettől való félelemmel azonos, az élet nehéz dolgaival szembesít. Ebben a korban a gyermek sokféleképen dolgozhat gyászán, de itt is nagyon fontos támogatnunk, meghallgatnunk őt.

Az Ön gyermekei esetében vigasz lehet, hogy a nagymama már hosszú életet élt meg és az élet rendjeként most eltávozott. Pszichológushoz, illetve kineziológushoz is elviheti a gyermekeket, ha úgy érzi, hogy a gyászban elakadtak. A pszichológus fel tudja mérni, hogy kóros hangulat alakult-e ki a gyermekben, a kineziológus pedig oldani tudja a feszültégét.

Használhatnak gyógyteák, homeopátiás feszültségcsökkentők is, amíg a nehezebb időszak elmúlik. Ezekhez nem szokik hozzá a gyermek.

Gyermeki gyászt segít feldolgozni a Magyar Népmesék és Polcz Alaine: Meghalok én is? című könyve.


Játszmák a családban- Konfliktusaink megoldása

Minden emberi kapcsolatunkban (interakciókban) személyiségünk 3 része (én-állapot) nyilvánulhat meg:

Minden kapcsolati megnyilvánulás során létrejön egy kommunikációs tranzakció a felek közt. (pl. felnőtt énből felnőtt énbe párhuzamos tranzakció) Minden pillanatban valamelyik énállapotunk jut kifejezésre.

Az emberek közötti tranzakciók rendben működnek, amíg kiegészítő jellegűek. Tehát ha az egyik fél szülői megjegyzésére a gyermeki énállapotból érkezik reakció, akkor minden rendben van, vagy ha a Felnőttnek a Felnőtt válaszol, abból sem lesz gond. A problémák ott kezdődnek, amikor megbomlik ez az összhang – ezt hívjuk keresztezett tranzakciónak, melyben máris ott a konfliktus.

Amikor például egy helyzetben a bennünk élő Gyermek aktivizálódik, az azt jelenti, hogy az ember úgy és olyan céllal reagál, mint tette volna kislány vagy kisfiú korában. Megfigyelésen alapuló tény, hogy a felnőtt emberek nem mindig felnőtt módjára kommunikálnak.

Mindennapjaink során túlságosan fáradtak vagyunk és önzőek, hogy megfelelően reagáljunk mindig szeretteink közeledésére. Sőt a folyamatos, de meg nem hallott üzenetek játszmákat alakítanak ki a családban, melyek fennmaradását észre sem vesszük, csak azt hogy valami nem jól működik. Persze mindig a másikat okolnánk, pedig csak arról van szó, hogy elbeszélünk egymás mellett.

Sajnos ilyen játszma az alkoholista férj és feleség kapcsolata, a drogos fiatal és a szülő kapcsolata, „ha te nem lennél…”, „mindennek te vagy az oka…”stb.

A TA (tranzakció analízis) gondolkodási és cselekvési modelleket kínál, méghozzá a hétköznapi ember által is érthető formában. Ezek alkalmasak a személyiség, az emberi kapcsolatok, csoportok és szociális rendszerek megfigyelésére, leírására, megértésére és a velük való munkára. A TA abból indul ki, hogy az emberek eredendően, természetüknél fogva rendben vannak (OK állapot), képesek tanulni, fejlődni, döntéseket hozni, valamint autonóm módon saját sorsukat alakítani.

A TA egyik kulcsfogalma a Sorskönyv, mely szerint az ember gyermekkorában eltervezi élete történetét, sorsát. (kb.7 éves korban) Élete során az emberek tudat alatt, de ehhez igazítják sorsukat. A Sorskönyv TA-val való elemzése segíthet megtalálni a válaszokat, hogy miért döntünk gyakran rosszul.

A TA autonómia-fogalmának alapja az a meggyőződés, hogy az emberek képesek felelősséget vállalni a saját magatartásukért és érzéseikért. Ez azt jelenti, hogy minden ember képes változni. Ennek a feltétele egy döntés új út, új érzések, új magatartásformák kipróbálásának irányába.

Eric Berne: Emberi játszmák című könyve azonban segíthet nekünk felismerni és megoldani konfliktusainkat. Szerinte mindenki simogatásra vágyik

Eric Berne: Sorskönyv


Mikortól engedjem egyedül közlekedni gyermekemet? Nagyon féltem, a mai világ már nem olyan, mint amiben én felnőttem, de a munkám miatt nem kísérgethetem.

A mi generációnk kulcsos volt, a gyerekeinké mobilos. Sajnos annak a szülőnek, aki dolgozik, nincs más választása, vagy a nagyszülőkre számít, vagy önállóságra neveli idejekorán gyermekét.

Mi anyák azonban félhetünk attól, hogy valaki elrabolja őket, hogy elütik az úton vagy, hogy elcsavarog. Hogy ezeket elkerüljük, megint csak azt tudom mondani, hogy bizalmas, őszinte kapcsolatra kell törekednünk gyermekünkkel. Ennek kialakítása 12 éves korig lehetséges, mert ezt követően a gyermek természetes módon kortársai felé és befelé fordul.

Felső osztálytól már a diákok haza mehetnek órák után, de azok a szülők, akik aggódnak, vagy túl nagy a távolság az iskola és az otthon közt, kérhetnek még napközis felügyeletet, jó alternatíva, ha a gyermek a városi könyvtárba megy és ott tanul, de megoldás lehet az iskolában lévő különóra is, hogy munkaidejünk végéig gyermekünk hasznosan és biztonságban töltse el az idejét.

A nyári szünetek, hétvégék alkalmasak lehetnek egyelőre gyakorolni. Fokozatosan hagyjuk önállósulni a gyermeket és beszéljük át együtt az esetleges helyzeteket.  (pl. ha késik a különóráról)


Mobil és internet a tinédzserek és felnőttek életében

Az tény, hogy mi felnőttek már függővé váltunk, s rohanó életünk – választott vagy jutott sorsunk-  mindennapi eszköze a munkában, kommunikációban.  De vajon ezt a „sorsot” szánjuk-e gyermekeinknek? Helyes-e ahogyan élünk, komolyan vesszük-e az ebben rejlő veszélyeket?

Azt kell mondjam, hogy sajnos nem! Hiszen mi felnőttek is autóban vezetés közben vagy sétálva, majd hasra esve, étkezés közben az asztalnál és szerelmünk mellett fekve az ágyban is csak nyomogatjuk a mobilt, vagy böngészünk a neten.

Nem kell sokat visszamenni az időben  amikor internet még nem volt az otthonok nagy részében, mobil meg pláne, de a számítógépes játékok igen. És a fiúk, férfiak, apák már azon lógtak az udvarlás és az alvás helyett, nagy boldogan tanítva fiaiknak is, hogyan kell a lövöldözős vagy stratégiai játékkal kikapcsolódni. Lehet, jobb lenne kirándulniuk, focizniuk egyet. A Tv-ben, interneten, játékokban megjelenő agresszió szinte már természetes, így  gyerekeink nem is riadnak meg a napjainkban hallható terrortámadásoktól, egyébtől…a szemük már megszokta a látványt, csak a valóság és a játék nem ugyanaz.

Káros az elektroszmog és hálószobában alapvetően egészségtelen! Ezzel azonban még nagyon nem foglalkozik a világ. Nem érezzük a bőrünkön és ami nem fáj, gondoljuk, nem létezik.

A másik része a valós, húsvér emberi kapcsolatok elől való menekülés és önmagunk megszerkesztése, mely a jelenlegi statisztikai adatok alapján singliséghez, depresszióhoz, késői gyermekvállaláshoz és más szociális válsághoz vezet. Vége a házibulik idejének, a táncházaknak, képeslapküldéseknek…. A neten ismerkednek a fiatalok, ott kommunikálnak, ott köszöntik fel egymást, tehát alig kell találkozniuk a valóságban.

És végül a legnagyobb veszélyről nem is beszéltem. Ez az a veszély, hogy gyermekeink ismerkednek bárkivel, hallanak bármiről,ami bizony nem biztos, hogy megegyezik a mi véleményünkkel,ízlésvilágunkkal, vágyainkkal. Értékes idő, egészség és emberi kapcsolatok, amit veszíthetünk!

Viszont az internet és a mobil egyben nagy érték is a mai világban!

Rengeteg információ, idő és térutazást tesz lehetővé. Ügyeinket gyorsan, követhetően, otthonról intézhetjük.

Ingyen is tarthatjuk a kapcsolatot külföldön élő rokonainkkal, nem kell sok pénzért fényképet előhívatni,ha meg szeretnénk mutatni örömeinket másoknak…

A mobiltelefon is hatalmas megnyugvás a dolgozó szülőknek, hogy elérhető gyermekük suli után vagy az éjszakákban, de mindentől ezzel sem óvhatjuk meg.

Amit tehetünk, hogy értékeljük a tudomány vívmányait és ésszel élünk velük! Tanítsuk meg gyermekeinknek is jó példa mutatásával, kontrolláljuk önmagunkat használatukban, ha nem egyedül vagyunk és lehetőleg legyünk gyermekeink mellett, amikor szörfölnek a neten, de legalábbis beszéljünk nekik az ott rejlő veszélyekről. Hamarabb rájuk találnak, mint gondolnánk!

Mobiltelefonból vegyünk a gyermeknek egyszerűt, tanítsuk meg, hogy ügyeljen rá, hol és mikor kell lehalkítania, ne hívogassuk feleslegesen mi sem őt.

Éjszakára kapcsoljuk ki a mobilokat, étkezéskor, beszélgetésekkor lehetőleg ne vegyük fel, ha csörög, csak ha valóban fontos! És látogassuk meg egymást valóságban is, valós virágcsokorral és öleléssel!


Kisfiam mozgáskorlátozott és most kezdte az általános iskolát. Olyan iskolába írattuk, ahol megvannak a tárgyi és személyi feltételek, de a gyerekek és a pedagógusok gyakran értetlenül állnak a helyzettel szemben. Mit javasol, édesanyaként, hogy segíthetem gyermekemet, hogy az egészségesek között jól érezze magát.

Elsőként javasolnám, hogy szülői értekezleten beszéljen gyermeke betegségéről, fogyatékosságáról és arról, hogy hogyan fogadják el és segítsék őt az egészséges gyerekek. Mondja el, hogy a látszat ellenére, Ő is képes azt a szintet elérni a tanulásban, mint egészséges társai és ezért van szükség rá, hogy integráltan tanulhasson. Vannak sajnos felnőttek, akiket nem tanítottak meg a másság elfogadására és így gyermekeiknek sem tudják átadni ezt a toleráns gondolkodást. Ha nem is gúnyolják, de kerülik a sérülteket, nem tudnak mit kezdeni a helyzettel.

A ma divatos családi napok alkalmasak, hogy a gyerekekkel is elbeszélgessen, elmondja, hogy  az Ön gyermeke miben önálló és miben jó, ha társai segítséget nyújtanak neki.

Az osztályfőnök is segíthet úgy, hogy osztályfőnöki órán a másság elfogadásával kapcsolatos játékokkal ismerteti a gyermekeket.

Szerencsére pár éve kötelező tantárgy lett az erkölcstan is, ahol kell és beszélnek is a pedagógusok a gyermekeknek a másság elfogadásáról. Amennyiben az osztályfőnökkel meg tudják beszélni, ön is részt vehet egy ilyen órán, ahol konkrétabban beszélhet életükről.

A toleráns ember elutasítja a sztereotípiákat, mert azok semmit sem mondanak az egyénről, ehelyett az egyes ember megismerésére törekszik, tehát tolerancia az előítéletek megszüntetése ellen is hat. Amikor toleránsak vagyunk, akkor úgy bánunk embertársainkkal, ahogyan mi is szeretnénk, hogy mások bánjanak velünk.

Az általános iskola hosszú idő, napjai nagyobb részét is ott tölti a gyermek, ezért érdemes időt és energiát fektetni arra, hogy gyermeke ebben a közegben épüljön és barátokra, megértő társakra leljen.


Fiam most fog érettségizni, de semmi terve, elképzelése. Mit javasol, hol kérjünk tanácsot?

Az optimális az lenne, ha mindenki azt a munkát végezné,amit szeret, amihez ért és ami meg is fizeti. Ez a helyzet azonban igen ritka.

Jó ha elgondolkodnak, mihez ért, mihez van kedve, egyáltalán a társadalomtudományok vagy a természettudományok érdeklik jobban.

Ha gyakorlatias, érdemes szakmát tanulnia érettségi utáni képzésben,  vagy ha inkább elméleti ember, akkor rákoncentrálni a tanulásra és kiválasztani egy elérhető felsőfokú intézményt.

A Békés Megyei Pedagógiai szakszolgálat végez pályaorientációs tanácsadást.

http://bmszakszolgalat.hu/2-nem-besorolt/15-cimlap

A palyaorientacio@felvi.hu e-mail címen ingyenesen kérhet a fiuk pályaorientációs és életpálya-tervezési tanácsot pszichológustól.

A www.felvi.hu oldalon a különböző szakmákról tájékozódhatnak és megtalálhatják a  felvételi ponthatárokat is.

Érdemes böngészni az államilag elismert OKJ-s tanfolyamokat is.

Amennyiben megy neki valamelyik nyelv, időt nyerhet hasznosan külföldi munkával is.


Alsó tagozatos kislányom és észrevettem, hogy székletét ide-oda keni. Nem szóltam még neki, mert valójában annyira meglepődtem, hogy nem is tudtam, mit mondjak…Mi lehet az oka és mit tegyek?

A széklet elengedése-visszatartása 2-4 éves kor között kell, hogy kialakuljon és megszilárduljon a gyermekben. Ennek sikeressége múlhat környezeti hatásokon (pl. közösségbe kerülés, testvér születése, válás), betegségen (székrekedés, hasmenés) és szoktatáson is.

Ön nem írt arról, hogy mennyire rendezett az életük, és rendben zajlott-e a szobatisztaság kialakulása, de ha gondok vannak, vagy nehezen lett szobatiszta a gyermek, esetleg székrekedése van, akkor azoknak betudható.

A széklettel szennyezés nem keverendő össze a gyermek szobatisztaságának kialakulásával, mely ha késik is, nappalra hamarabb kialakul. A széklettel szennyezés azonban napközben szokott megtörténni. A gyermek ezzel szorongást, dühöt is kifejezhet, melyben otthoni vagy iskolai tényezők játszhatnak szerepet.

A gyermeket semmiképpen ne szidja le, de beszéljenek róla. Javaslom, hogy egy gyermekpszichológussal (Pedagógiai Szakszolgálat, Családsegítő Központ) beszéljék át a dolgot. Segítség lehet kineziológus, ami már költséges, de egy alkalom is segíthet.